shoppaholic och märkesvansinne

En dag före jul, när mor och jag var och hjälpte julbocken, började vi av någon anledning diskutera märken. Alltså t.ex klädmärken. Mor sa då att hon trodde att jag skulle ha blivit den som blir hysterisk i märkeskläder, inte min syster. Idag är min syster märkestokig, typ Odd Molly. Kan inte klandra henne. Själv gillar jag märkeskläder, men har inget behov att få sådana, och känner inte heller någon större glädje av ett nytt plagg bara för att det heter något häftigt.

Glädjen över något nytt varierar dock i storlek, men när det gäller kläder så spelar inte märket roll, utan främst vad det är för plagg jag köper. Självklart vinner t.ex. Adidasbyxor Ö-byxorna. Visst impulsköper jag kläder, men oftast blir det till att jag klagar och svär några veckor över att jag inte har något som jag behöver, och sedan köper jag det. Ibland sker en blandning, som senast när jag behövde ett par jeans och simdräkt. Då kom jag hem med två par jeans. Ytterst logisk kompromiss eller hur..?! När det kommer till kläder funderar jag dessutom mer på priset, om plagget är värt det. Det är det dock oftast, men jag tvekar ändå. Skulle gärna köpa Peak och annat häftigt, men studerande som man är så tar nog gnidon emot där.
Men när det sedan kommer till Iittalagrejer och dylikt, ja då kan jag säga att det enda som är gränsen då är antalet euron på kontot. Och finns det inte tillräckligt så tvingar jag min förstående sambo att sponsorera mig. Logiskt. OK, vissa grejer har jag fått i present, men resten har jag köpt tvångsaktigt till mig själv. Och ja, jag känner lycka när jag kommer hem med en ny Mariskooli eller en TEEMAkopp eller en Kivigrej. Jag kände också ett slags lugn när jag köpt hem 10 av varje från Savonia besticksserien. Liksom, åh va skönt att ha 10 av dide om man får främand! Snabbt därpå kom tanken får väl köp 6 till av dide Elegia så man har 12 av allt om man får myki främand. Neurotiskt? Nej då. Inte alls.


Besticken..Savonia, Elegia, Savonia, Elegia..ni fattar...

Varje vecka checkar jag via internet vilka produkter som kommer att utgå från sortimentet. Finns det någon färg eller form som försvinner som jag vill ha så måste jag liksom skaffa den så länge jag hinner. Detta alltså om Iittalagrejerna. Har en lista med vilka jag vill ha i plånboken. Min blåa TEEMAsamling börjar närma sig fulländning. Dock nojar jag mej över att jag har 4 turkosa koppar, utan fat som par, medans mina 4 svarta koppar har fat som par. Där agerar nog Joni också som en slags tillfällig broms. Men jag lugnar mej, och övertygar mej att jag kan köpa mera av dem sedan när vi har mera köksskåp. Hoppas dom inte tas ur sortimentet innan dess, för då måste jag ju ändå köpa dom fast jag inte har plats typ. Svårt. Sedan är det det där med 2kvalitet och bytesfärg. Bytesfärgerna följer med mej om färgen lockar, men 2kvalitet köper jag inte på Ouleten eftersom jag får den "rikitga" kvaliteten till och med billigare i butiken.


Teema glasskål, vit, ljusblåx2 och grå Kartioglas, ljusblå Vernaglas, grå Aino Aaltoglas och
svart, blå och turkos Teemakopp.


Aalto ljusgrejer..


Stora Aaltovaser och ett antal Kiviljusgrejer. Suverän bild, jag vet...

Såja, där fick ni lite bilder på lite grejer..! :)

Man kan ta det vågade antagandet att mors starka intresse för märkeskläder och märkesprylar har delats jämt hos hennes två döttrar. Syrran fick klädmärkesintresset, och jag fick prylmärkesintresset. Dock går väl nog både jag och syrran över på det andra intresseområdet också, men detta torde vara den huvudsakliga delningen...

Kommentarer
Postat av: Petra

Du har så rätt. Du har fått kopp-iittala-addikt syndromet och jag klädsyndromet (läs;Odd Molly-syndromet).

Jag skulle inte ha klädsyndromet om jag inte skulle jobba heltid + kvällstid. Och så måste jag ju försvara mig med det att jag inte köper lika mycket som förr. Förr köpte jag en massa HM-shit ur butiken och ur deras nätshop. Nu försöker jag köpa lite mindre men bättre kvalitet. Och då Odd Molly-syndrome kommer då finns det ingen återvändo! De ba ää såå!

2010-01-22 @ 16:10:37
URL: http://snicksnack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0