Trygga räkan och en kaffetår.

Ibland, när absolut ingen är i närheten och Klimpen och jag är totalt ensam hemma med Targa som vakt, så sjunger vi. Eller jag sjunger, med min ack så fagra röst, och Klimpen hissar eller dissar. Han har klart en par favoritsånger, och dem kan vi mala tills jag blir torr i munnen och börjar gäspa av syrebrist. Absoluta favoriterna, Absolute Klimpen, är Hallelujah, Sininen uni, Kaffetåren, Sov du lilla videung, Imse Vimse och Trollmors vaggvisa.

Sedan försöker jag ihärdit få honom att tycka om några andra, sånadär som man sjunger åt barn och som barn blir rofyllda av. Men har når ofta gränsen till harjulansk raivare av dessa, så jag antar att han inte diggar dem så värst. Dessa är typ En kulen natt, Bää bää vita lamm, Solgnuttan och trollet o.s.v.

Därtill sjunger vi Hummani hei, Mörkö se lähti piiriin med olika variationer, Tänk om jag hade en liten liten apa och  några psalmer. Kan ni fatta allvaret här. Typ Blott en dag, Gud som haver barnen kär, Jag lyfter ögat mot himmelen, Trygga räkan, Måne och sol, Härlig är jorden och sådana. Och vet ni varifrån dessa kommer?! Jo, från Haga-tiden såklart. En psalm per dag eller vad var det. Allmänbildande i högsta grad, och förberedande för eventuella kommande barn-underhållnings-moment. Dessa är liksom så inpräntade så de kommer automatiskt, avlöser varandra. Och Klimpen verkar vara nöjd med dem. Tur man är Haga-barn. Minns faktiskt fler psalmer från lågstadiet än andra barnsånger. Och vi talar ändå om senare 90-tal här. En barnsång minns jag åtminstone, men jag tyckte redan då, och tycker fortfarande att den är hemsk och generande. taa taa tat-te taa tat-te taa tat-te taa. Sådär höll vi på medan vi hamrade på pulpeterna.

Såja. Ville bara avslöja den nakna sanningen som är en hemlis som ingen någonsin kommer att få ta del av. Förutom Klimpen und Targa. Dock var det nära idag att avslöjas.


*Dessa kläder är från de yngre tanterna på Linneahemmet! :)

Kommentarer
Postat av: Heidi

Haha! Låter precis som i vårt hushåll, ja sjunger å me min "vackra" sångröst å William flinar, stackarin måst hör på då man låter som en kråko :D En da börja ja sjung måne å sol sen när ja kom ti "skapade gud" så börja ja funder att vannifrån kom hede mitt i allt :D He måst va från Haga tiden!



He va no ganska kiva ti få sjung varje da nå lite, å ta fram sin egna lilla psalmbok, den finns no kvar ;)

2011-10-20 @ 09:52:31
Postat av: Petra

Jag har inte ens testat några Haga-psalmer ännu jag. Än så länge duger det med: tänk om jag hade en liten liten apa, om det var älgarna som bestämde, blinka lilla, en kulen natt, bockarna bruse och imse vimse.

Men hon är ju en liten skrikhals så jag tror nog vi får ta till lite "starkare" sånger snart ;)

2011-10-20 @ 14:04:07
URL: http://snicksnackpetras.blogspot.com
Postat av: Emmalainen

Dags att plock fram Haga-psalmboken Pepa! :D Blinka lilla ha ja glömt bort helt! Ska böri mal han nu!



He e no lite så man funderar va man sysslar me ibland! :D

2011-10-20 @ 15:51:23
URL: http://theems.blogg.se/
Postat av: MuppEmma

Ja men då tycker ja no bäst om prästens lilla kråka ;) Fast Klimpen int verka så imponerad :P

2011-10-23 @ 18:46:58
Postat av: Terhi

Hahaha, måst no också medge att jag kan typ fler psalmer på svenska än på finska, o de har vi sä klart Haga-tiderna att tacka för.

2011-10-24 @ 14:22:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0