Hundvakt& skolarbete på en söndag...

Min vän Sofia och hennes, öh, fästman som det så fint heter, är på semester i kungariket. Deras hund Rocky var tvungen att lämna hemma i Finlandet. Han har varit hela veckan hos sin fammo och faffa, men nu skulle de också ut och skida till nordligare områden, så lilla Rocky är  hos oss nu. Han har varit här typ 15 minuter, och han har blängt på mej 3 gånger redan. Varför? Jag bad honom sitta. Till råga på allt ber jag honom ligga också. För ett år sedan typ, plus minus, var han övernatt hos oss. Då gav jag order om att inte dra i kopplet. Han hatade mej länge och bestämt. Det gick flera månader innan han ens såg på mej, för att inte tala om att jag fick paja honom. Nu ber jag honom istället, i hopp om att hatet inte ska bli så långvarigt.

Grejen är den, att p.g.a Targa, som måste lyda, kräver jag att alla andra hundar som är hos oss också ska kunna uppfylla min önskan. Det gäller saker som att sitta i hallen och rinna av sig när man kommer in, att inte sitta i köket och dregla när vi äter och sådana saker. Det Targa inte får göra hemma får heller ingen annan göra hemma hos henne. Enkelt. Logiskt. Varför skulle någon annan hund få hoppa i sängen hemma hos Targa om hon inte själv får göra det?

Targa är en hund som behöver order ibland för att fatta galoppen. Fifi behöver order och demonstration. Rocky...han är så smart att han har konstaterat att han kan överväga huruvida han tänker lyda den som ber honom om något. Man kan se i hans ögon att han inte tänker göra det han blir ombedd att göra. Dessutom går det inte så lätt att muta honom med godis, det verkar som att han tar det för att visa ett sting av artighet.


Targa und Rocky, och nej dom är inte släkt på något vis!



Igen, fröken och gossen..T.o.m Rocky la sig, efter några om och men.


Angående skolarbetet..Fan också. I torsdags filmade vi vår pedagogiska film om respekt. Flera timmar. Omständigt. Superbra idé. Sedan fick vi besked att skivan inte fungerade i någon dator. Vi var rädda för det redan i slutet av filmningen efter som vi fick tekniska problem. TJOFF så var allt bortkastat. Vår engångsgrill...korven...kakaon...scenerna...allt.

Nu ska vi ta om det hela idag. En från gruppen är i Lappland, en annan kanske inte kommer. Ååh. Detta ska framföras vecka 10. Upprörande. Bara att le och vara glad.

Kommentarer
Postat av: Petra

Di sku nog kuna va kusiner di de två. Tycker di om varann helst?

2010-02-28 @ 12:14:05
URL: http://snicksnack.blogg.se/
Postat av: Ems

jo di e rikti tjomis! Rocky had bara vari några dar hos Soffi o dem då han träffa Targa, o di e no vari good pals ända sen he! :)

2010-02-28 @ 12:30:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0