Hepp hepp!

Vid liv fortfarande! Skolan är packad och klar för denna säsong, allt teoretiskt är över för min del som sjukskötarstuderande. Ännu återstår praktik och examensarbete i form av en kvalitativ litteraturstudie. Sedan är det tänkt at jag ska vara sjukskötare på riktigt. Och jag känner att jag är inom rätt område, så man kan ju säga att det är ganska lyckat. Har ledigt nu en vecka, sedan ska jag jobba 7 veckor inom hemsjukvården. Som sjukskötare. Det är på riktigt det! Sedan gör jag en 5 veckors praktikperiod, andas 2 dagar och börjar med en 10 veckors praktik. Skriver examensarbete. Och SEN vet ni. SEN tänker jag inte studera på åtminstone 7 år!

Annat nämnvärt är att jag köpte mor mins cykel, stegade till Citymarket och köpte en cykelsits+ hjälm åt Klimpen och en korg, kommenderade Jones att hållas i garaget tills cykeln är färdig pimpad, panik-vänjde Klimpen med en halvful och avskyvärd hjälm och cyklade sedan hem med en knäpptyst och genom-fashinerad unge. Började preparera Targas tassar med tjära, nojade mig över hennes ålder och huruvida hon orkar jogga brevid cykeln längre, och idag tog jag Targa i vacker tass och cyklade iväg. 7 minuter joggade hon, och alla tassar är hela. Hallelujah för tjära! Deltidspensionären var så ivrig att jag hela tiden fick säga åt henne att ta det lungt. Nu trappar vi bara upp dom där 7 minutrarna sakta men säkert, sen gör vi stan osäker, Targa, Klimpen och jag!

Sista tiden har det varit en massa festligheter. Det började med sofistikerade Sofias barnmorske-examen. Igår firade vi Klimpens fammos närvårdarexamen, och idag Jones kusins närvårdarexamen och kusin Williams 1-årsdag. Klimpen var så genomtrött idag att han snarvlade 1½ timme i sängen innan han drog en djup suck och sa böööö-ö och somnade. Övervarv? Nej då.


Och så har vi några saker jag blir upprörd över. Typ när folk, som varken har egna barn eller erfarenhet av barn på annat sätt, börjar dela ut råd om hur man SKA och inte ska göra och kritiserar ens "normer" för barnuppfostran, i samma veva som de antyder att de nog minsann vet precis vad någon annans unge behöver, vill ha, menar o.s.v.

Sedan är det detta ständiga nåmen no måst han få smak, han vill ju ha, nu snålas han bara då vi äter gott o int får nå, int dör han av lite sött, no måst ju han o få då he e fest, let han nu smak nå lite, va int såde pjaso nu let han smak, int kan ni håll han bort från sött resten av live, no måst han ju få då han e så snäll.

No shit. Det barn inte vet av lider de inte av. Typ. Jag vet att barn inte dör av socker. De lär heller inte dö i brist på socker. Klimpen har sina egna fest-snacks som han nöjer sig mer än väl med. Det att han börjat äta samma mat som oss, betyder inte att han behöver äta samma onyttigheter som oss. Jag vet att man inte kan hålla bort godiset i all evighet, men varför ska man ha bråttom med att bjuda det? Eftersom jag själv redan som liten, och fortfarande, är ett hysteriskt sockermonster vill jag inte att min unge ska bli det. Han har inget som helst behov av att vräka i sig choklad och bulla. Enligt mig. Om ungen är nöjd med majskrokar/gurka/banan what so ever, varför ska han behöva få ett chokladkex bara för att liksom?

Jag blir bara så jävla arg när folk inte kan respektera de principer som jag och Jones har. Blir arg när folk kritiserar det och tycker att vi är fåniga. För att inte nämna när folk går och ger Klimpen något i smyg, "utan att vi vet". Och folk som inte respekterar att vi inte vill att vår son ska gå och småäta mellan måltiderna, bara för att det kan vara kul att tugga på något. Åh. Kanske är jag för hysterisk, men det är så här vi har ställt det i detta hushåll.

Bildbevis på att vi lever.


Ömsesidig boll-mani


Ingengören på tomten


Ingengör 2


Gräsklipparen som gammelmommo fixat. Nå ti effektiv.


Jr. Packleader på G.


Prinsessan som fick manikyr. Med tjära, utan tjära. Älskar tjärsalvan. Ett måste för hundägare. Det är liksom tassarnas bästa vän. Dessutom kan man lägga det på egna skrubbsår och grejer!


Kommentarer
Postat av: Heidi

Ja blir å väldit störd på hede att barnen sko måst få ät nå godis, kex eller bulla för att vuxna äter he. Ja tänker försök håll bort sånt så läng he e möjligt. Vår pojk har int ens nå många tänder å då sko man måst böri förstör dem direkt när di kommer fram, tycker int att he e så vettit!

2012-06-04 @ 14:42:43
Postat av: Linda (kusinen)

Socker är farligt! Håll hårt på ERA regler!!! Ingen ska få komma och bestämma hur ert barn ska ha det.



Om någon ger något i smyg, så krävs det en ordentligt utskällning! Vem gör sånt?!

Jag vet tyvärr precis vad du menar och jag vet också att ni gör helt rätt!!



Kram

2012-06-05 @ 22:29:01
Postat av: Emmalainen

Känns lättare att vara hård när vi båda är med, men om man sitter ensam med Klimpen någonstans och folk tar det förgivet att Klimpen självklart ska äta av allt som andra äter känns det inte kul att kritiserad och "dömd" för att vara löjligt hård. Har till och med slitit kex från folks händer då jag sagt nej, han ska inte ta ett kex, NEJ ge inte, och ÄNDÅ tänker dom ge kexfan!! Samma om Klimpen gallskriker för att han vill ha något, så tycker alla att han givetvis ska få ett kex eller vad som helst för att han blir ledsen när han inte får! För några dagar sedan fick jag säga nej ge inte, han får inget hemma heller för att han gallskriker. "Nåmen han e ju hungrig!" Jovisst...Vrålhungrig 1 timme efter mat...

2012-06-06 @ 21:16:13
URL: http://theems.blogg.se/
Postat av: Emmalainen

Med kex menar jag alltså typ Domino och Jaffa kex. Absolut nödvändigt för en ettåring!

2012-06-06 @ 21:17:31
URL: http://theems.blogg.se/
Postat av: Petra

jag håller med dig precis. Vi kommer också att hålla så hårt på detta sockerfria så länge som det bara går. Speciellt saft och limsa anser jag onödigt. Just nu så är hon nöjd med en majskrok och om hon får smaka lite av min nektarin. =)



Och det där med att ge i smyg. Voi tammetusan det är ju nog det dummaste. Och tänk vad det gör åt tänderna det där att äta lite hela tiden… alldeles onödigt! Ah, vad man blir trött!

2012-06-14 @ 16:34:33
URL: http://snicksnackpetras.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0