Ett "dagens citat"

Hörde något på radio idag strax före 7 på morgonen då jag hade fört Jones till jobbet: "Raamattu on kuin buffetpöytä, vähän kaikkea on tarjolla ja kukin ottaa sieltä mitä haluaa" Som vidare förklaring kan sägas att man beroende på personlighet och dylikt väljer sitt sätt att tolka det som står i Bibeln, även om samma text står där för alla, så poängterar man olika saker, på väldigt olika sätt.

Okej. En ganska passande liknelse på ett sätt, på ett annat sätt en ganska rolig liknelse. Jag är ingen guru på Bibeln, är personligen inte så berörd av den, men är ändå av den åsikten att Finlands samhälle och lag är uppbyggt med Bibeln som bas, alltså baserar sej massor av vårt samhälles normer, seder, traditioner och funderingar på Bibeln, även om vi inte tänker på det, även om vi inte tror på det och även om vi inte vill det. Jag kan inte säga att jag tror på Gud, jag tror på något, men ändå inser jag att det är fakta att jag lever efter kristna normer och så vidare. Det är liksom det man är infödd i som finntupp.

Nå, jag blev inte så hispig över detta uttalande, men några frågor dök upp:
- varför är man inte lärd att kritisera det som serveras på ett buffetbord?
- påverkar våra personligheter det vad vi väljer att se på buffetbordet?
- blir typen av mat på bordet olika på basen av vad vi prioriterar o.s.v?
- om man tar fasta på en sak i Bibeln, måste man då ta fasta på allt som står där? Och om man tar fasta på en sak ordagrannt, hur kan man då skippa en annan helt och hållet eller göra helt egna tolkningar av det?

Orsaken till varför detta kom upp i NRJ är ju förstås den heta homodebatten som verkar vara på G. Är inte så insatt i den. Vet inte riktigt ens vad den handlar om, vet bara att det förekommit klumpiga uttalanden, och att folk blivit hispiga och skrivit ut sej ur kyrkan.

Ett argument som var hett mot en kvinnlig uttalare som var emot homosexualitet var att om hon nu så hårt tar Bibelns bud att homogena par är fel, hur kan hon tillåta att hennes son går omkring med långt hår? Det lär vara förbjudet enligt Bibeln. Nåja. Som sagt, är inte insatt. Reagerade idag säkerligen för att Bibeln liknades med mat.

För övrigt vill jag meddela än en gång hur äckligt det är med folk som gräver sej i näsan då de kör bil. Herregud. Vet inte vart jag ska ta vägen. Idag också i trafikljusen, tittade jag i backspegeln, och ser en karl som har fingret ända till knogen i näsan. Jag tänkte ta upp registernummern och ringa och fråga om han hittade något. Men sedan tänkte jag att folk som faktiskt så öppet håller på med det där, säkert gladeligen meddelar sitt fynd. Och jag vill nog inte veta sist och slutligen så jag sket i det. Dessutom fick jag veta idag i skolan någonting jätteäckligt som jag inte tänker skriva ut här, men det kantstötte min kvinnlighet, totalt. Fy då.

Under våra ortostatiska undersökningar i skolan idag, noterades jag igen ha en vilopuls kring 90/min. Så högt ska det inte vara i normala fall. Tillsammans med läraren funderade vi på vad det kan bero på, och jag meddelar att jag är endast gravid. "Jaha nåmen då så" utbrister hon, varefter hon undrar hur långt jag är. Sedan konstaterar hon att jag är liten. Jaha. Det känns inte så. Men det verkar ju så eftersom folk fortfarande bara tror att jag är allmänfet. Men borde fettet inte bli till ringar då, istället för en kompakt boll? Egentligen är det där ganska intressant, för många säger att jag är liten. Igår konstaterade läkarna att klimpen väger kring 1,1 kg, fast den skulle få väga lite på 1,2 kg, alltså motsvarar den några dagar yngre klimp än vad min klimp egentligen är. Nå, ingen panik med det alltså, men med tanke på vilka godismängder jag vräker i mej är det ett under att den inte är större. Som bekant kan sockermammors barn vara jättebabyloner. Ett annat under är att jag inte drabbats av diabetes, eller över huvudtaget haft några problem med blodsockret. Det var jag nästa bergsäker på att jag skulle få eftersom jag alltid vetat att jag kommer att problem med sockerransoneringen, now and forever. Så. Häftigt är det på ett sätt. Men det här kommer jag väl att få äta upp sen när min klimp växer sej till 4,7 kg de sista veckorna innan leverans. Men, med tanke på mej själv, och min tillväxt, och mission viktnedgång efteråt, så ska jag ransonera sockret lite fattigare från och med nästa vecka.

En annan nyhet jag fick igår var att om det blir nedrevägsförlossning, så är epidural- och spinalbedövningarna uteslutna för min del p.g.a mina fantastiska blodvärden, vilket också innebär att om det blir planerat kejsarsnitt så måste jag sövas. Jahap..måste jag kämpa naturellt? Nejdå, jag kan säkert få lite livmoderhalsbedövning. Jamen nådåså..!

Kommentarer
Postat av: Petra

Som äldre och rätt så vis, och din syster så kan jag informera dig om att livmoderhalsbedövning motsvarar ungefär två stycken panadol. På riktigt, så tänk länge och väl över den här saken.

2010-10-22 @ 18:51:11
URL: http://snicksnackpetras.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0