"Tentläsning"

Visste ni att tymus väger kring 10-20 gram vid födseln, sedan blir den större till puberteten, 30-40 gram, sedan börjar den minska igen, och detta är en orsak till att vi människor åldras. Förfaller. T-lymfocyterna går sin utbildning i tymus. Där blir de antingen mördare eller hjälpare, annars får dom order om att ta livet av sej om dom inte klara skolan. Tur man inte är T-lymfocyt.

Jag borde läsa på morgondagens tent i immunologi och patologi. Lite kan jag ju tydligen redan, men jag tror inte att vikten av tymus kommer att vara så relevant i tenten.

Jag vill klara tenten nu, annars får jag tenta den på sommaren. Lockande? Ja absElut. Jag borde läsa. Men jag har faktiskt så mycket annat att göra. Jag måste..vattna blommor.....hänga upp byk....gå ut med hunden....äta......tvätta mera byk....och återställa mej efter gårdagens jobbskift.

Lite mer kan jag om lymfocyterna. Dom fungerar som Beck. Alltså, T-hjälplymfocyterna är Beck, tha boss. T-mördarlymfocyterna är Gunvald, och B-lymfocyterna är hon, Lena, eller vad hette finntuppen? Ingen borde få göra nåt utan tillstånd av Beck. Gunvald väntar med spänning i byxan på tillåtelse att få döda någon. Lena väntar snällt på kommando och gör vad Beck säger åt henne. Om Lena eller Gunvald gör något utan Becks lov, fungerar de fel, och de får kommando av högre makter att göra självmord. Apoptos heter det. Så, nu vet ni hur lymfocyterna fungerar.

För övrigt vill jag meddela att jag såg årets första regnbåge igår. Varför blir man alltid lite löjlig då man ser regnbågen? "Ooooj...siiiii...reeegnbåågen...vaaaau...va fiin...." Jaha, där är fanskapet igen. I fyllan är den också då den syns dubbelt. Ingen skatt har den heller, snåla fan. Och inga MyLittlePony´s som betar på en grön äng med rosa blommor och silkiga matchande manar och svansar.

Nu ska jag äta, så att jag orkar läsa på tent.

Kommentarer
Postat av: Petra

Bra tips det där att använda Beck till att lära sig tent stuff, men jag måste ju fråga. Vad har grannen med Calvados för roll i denna prosess? Han bara måste ju få vara med!!!

2010-05-19 @ 10:57:51
URL: http://snicksnack.blogg.se/
Postat av: ems

Grannen kan få vara en makrofag, som fagocyterar mikrober. Han äter upp äcklet, sedan tar han det med sej och visar till Beck, och Beck ser att han har ätit nåt som inte borde ätas, och då tillåts Gunvald och Lena att attackera det fagocyterade ämnet. Simpelt.

2010-05-19 @ 14:12:51
URL: http://theems.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0