Åskväder och grönskande träd :D

Idag när jag hade fört Jones på jobb hann jag bara innanför dörren innan det började skallra i våra fönster. Det blixtrade och brakade nästan som på film. Lite häftigt tycker jag. Maffig åska såhär på senvåren/nysommarn.

Nu sätter säkert regnet fart på alla växter. Varje sommar konstaterar man "jaa, he blev no grönt så snabbt så man hinda int me" och sedan nästa vår tänker man "nu ska vi nu rikti si o njut då allt slår ut". Jodå, så tänkte jag i år också, innan jag just såg ut genom fönstret och konstaterade att det grönskar i träden redan. Knopparna av olika slag håller som bäst på och hanterar sin växtvärk. Och jag har missat det fast vi skulle njuta av den. Okej, den är ju inte över ännu, men allt har satt igång redan. Nu blir det säkert race mellan alla nya blad vem som hinner ut helt först.

Sedan är dom fräscht gröna några veckor. Sedan blir dom sunkigt mörkgröna. Sedan är det höst. Så var det med det typ. Så. Jag ska passa på suga in mej pollen och en massa annat kul bara för att få se det där roliga och fina. För om några veckor är det inget häftigt med det längre. Nästa gång blir det häftigt på hösten då bladfanen ska ner. Och så ändrar dom färg. Sen när de är nere ska domfanen bort. Och så svär folk över det. Sen kommer snön så faschineras folk över hur fina träden är med snö på. Ni vet såndär glittrande snö, som på film. Sedan varar det för länge, så svär folk över det. Sen kommer våren och snön ska smälta och det är äckligt och vått. Sen kommer pollendammet som är äckligt. Sen kommer sommaren och det är äckligt hett.

Så. Nu ska vi passa på och njuta av sommaren som är på kommande! Sommaren är kort, sjöng Ledin när han var ung.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0